Verknipt voorstel
Beroepsfouten worden overal gemaakt. Zo ook bij de kapper. Onlangs diende een zaak bij het kantongerecht van de rechtbank Amsterdam over een dergelijke kwestie. Al ging het hier om de vervolgafspraken die gemaakt waren. Het resultaat? Een ontevreden klant en een flinke rekening voor de kapper. Het is een tekenend voorbeeld, dat voorzichtigheid te allen tijde geboden is.
De casus
Wat was er gebeurd? De klant, eiseres in deze, wilde haar haren laten verven van bruin naar blond. Hiertoe heeft zij een afspraak gemaakt bij de kapster, de latere verweerder. De kapster ging over tot bleaching, een in kapperstermen risicovolle behandeling gezien de schadelijke gevolgen voor het haar. Daar gaat het dan ook mis. Mevrouw krijgt last van ernstige haaruitval, verdunning en verkleuring. Uit medelijden voor de klant, besluit de kapster een ruimhartig voorstel te doen; een pakket aan kosteloze behandeling om het haar weer te doen herstellen. Wat precies onder dat pakket viel, bleek later onduidelijk.
Dat kwam de kapster duur te staan. Na een jaar aan kosteloze herstelbehandelingen, vond de kapster het wel welletjes. Ze besloot de klant mede te delen dat de zogenaamde herstelafspraken op haar einde begonnen te lopen. De klant was echter nog steeds niet tevreden met het resultaat en herinnerende de kapster aan haar eerdere belofte en de daartoe gemaakt afspraken. Gezien het afgesproken resultaat volgens haar was uitgebleven en zij op grond van de afspraken nog behandeling mocht verwachten, maakte zij aanspraak op een vervangende schadevergoeding van ruim € 10.000. De zaak werd voorgelegd aan de kantonrechter.
Het oordeel van de rechter
De kantonrechter oordeelde dat de kapper zich niet (volledig) lijkt te hebben gerealiseerd wat de consequenties waren van haar belofte en de gemaakte afspraken. De beloofde herstelafspraken zouden verder reiken dan de kapster kennelijk tot bedoeling had gehad. Echter, belofte maakt schuld. De kantonrechter houdt haar daarom aan deze afspraak.
Toch was de kantonrechter niet helemaal doof voor de omstandigheden van de goedwillende kapster. Omdat zij de gevolgen niet goed had overzien én het ook de uitdrukkelijke wens van de klant zelf was om de risicovolle bleaching-behandeling toe te passen, matigt hij de eis met een billijkheidscorrectie van 25%. Het gevolg is dat de kapster werd veroordeeld tot betaling van ruim € 8.514,69 voor de geschatte niet-nagekomen herstelafspraken.
Bovenstaand maakt nog maar eens duidelijk, dat voorzichtigheid geboden is, ook wanneer een juridisch geschil nog niet op de loer ligt. Graag voorzie ik u van advies, om bovenstaande taferelen te voorkomen in plaats van te genezen. Schroom niet om contact met mij op te nemen.
mr Jean van Zinnicq Bergmann Van Zinnicq Bergmann Advocaten
Advocaat ‘s-Hertogenbosch
RECENTE BLOGS
Wat als de beloofde actieradius van een elektrische auto tegenvalt?
Tips voor werkgevers en werknemers die te maken hebben met een faillissement
De mondelinge arbeidsovereenkomst: wat kan er misgaan?
Overgang van onderneming: wat betekent het en wat zijn de rechten en plichten voor werkgever en werknemer?
Ontruiming woonruimte: huurachterstand
CATEGORIEËN
Algemeen juridischArbeidsrecht
Contractenrecht
Overig juridisch
Personen en familierecht
Procesrecht