Consumentenrecht: herroeping
Het op afstand bestellen en vervolgens retourneren van producten gebeurt aan de lopende band. Op deze praktijk zijn inmiddels de vele Europeesrechtelijke regels van toepassing die de consument beschermen ten opzichte van de bedrijfsmatig handelende wederpartij. Zo is onder meer de wettelijke bedenktijd van 14 dagen in de wet verankerd. Toch wordt er regelmatig nog een poging ondernomen deze rechten te frustreren. Zo bleek ook in de volgende zaak die diende bij de kantonrechter te Arnhem.
De casus
Een Nederlandse consument heeft voor een klein bedrag, te weten € 159 EUR, producten besteld bij een Zwitserse online webshop en vervolgens weer geretourneerd. Later ontstond onenigheid over deze retourzending. De webshop stelde zich op het standpunt dat de consument een verzendlabel had moeten aanvragen en deze mee retour had moeten zenden. Zonder dit label kon de retourzending niet verwerkt worden en was die daarom niet geldig. De consument achtte zijn e-mail met daarin een aankondiging van de retourzending en een verzendbewijs voldoende. De zaak kwam voor de rechter.
De procedure
Die overwoog allereerst dat er in dergelijke consumentenovereenkomsten moet worden toegezien op naleving van de wettelijke voorschriften ter bescherming van de consument. Bij voldoende ernstige schending kan zelfs de gehele overeenkomst worden vernietigd. Dat wil zeggen, dat ze moet worden geacht nooit te hebben bestaan. De bewijslast met betrekking tot de vraag of er voldaan is aan de strenge regels ligt veelal bij de handelaar.
In dit geval ging het om het zogenaamde herroepingsrecht bij consumentenkoop. Op grond van de wet kan de consument een overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen nadat het product is ontvangen. De consument hoeft daartoe slechts een ondubbelzinnige verklaring te doen bij de betreffende handelaar. Een e-mail waarin het herroepingsrecht wordt ingeroepen, voldoet daarom.
Volgens de kantonrechter heeft de webshop in dit geval onvoldoende gemotiveerd weersproken dat tijdig gebruik is gemaakt van het herroepingsrecht. Het meezenden van een retourlabel is geen vereiste waaraan de consument hoeft te voldoen. Bovendien stond er ook niks over opgenomen in de algemene voorwaarden. De webshop werd in het ongelijk gesteld.
Conclusie
Het consumentenrecht raakt vele terreinen, ook waar dit op het eerste oog dat niet lijkt te doen. Het is daarom van belang deze verregaande wetgeving goed voor ogen te hebben wanneer overeenkomsten met consumenten gesloten worden. Tegelijkertijd moet ook de consument zich bewust zijn van het feit dat hij in veel situaties beschermd wordt tot op het bot.
Heeft u vragen over het consumentenrecht of een andere juridische kwestie? Ik sta u graag bij.
mr Mats Klaren Van Zinnicq Bergmann Advocaten
Advocaat ‘s-Hertogenbosch
RECENTE BLOGS
In de sloot gereden met teveel alcohol op/ontslag op staande voet
Het rechtsvermoeden van arbeidsomvang: wat houdt het in?
Geldigheid huurprijswijzigingsbedingen
Wat als de beloofde actieradius van een elektrische auto tegenvalt?
Tips voor werkgevers en werknemers die te maken hebben met een faillissement
CATEGORIEËN
Algemeen juridischArbeidsrecht
Contractenrecht
Overig juridisch
Personen en familierecht
Procesrecht