9 juli 2013
Werknemer wordt geschoffeerd door werkgever
Iedere werknemer is graag werkzaam in een prettige werkomgeving en hoopt daarbij dat zijn of haar werkgever zich gedraagt als een goede en redelijke werkgever. Maar is een goede en redelijke werkgever wel zo vanzelfsprekend? In het onderhavige geval is sprake van aanzienlijke werkdruk, onheuse bejegening en onvoldoende re-integratie inspanningen, waarbij vooral de onheuse bejegening tot de verbeelding spreekt.
Casus
Een werknemer die ongeveer zeven jaar in dienst is bij zijn werkgever, meldt zich op een gegeven moment ziek en een jaar later verzoekt hij om ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Werknemer stelt daartoe dat hij onder een onaanvaardbare hoge werkdruk moest werken, dat hij door de directie in toenemende mate onheus is bejegend en geschoffeerd en dat de werkgever niet voldoende heeft gedaan ten aanzien van de re-integratie. Hij heeft geen vertrouwen meer in zijn werkgever.
Beoordeling kantonrechter
De kantonrechter gaat in deze zaak uit van een aanzienlijke werkdruk en haalt een aantal e-mails van de werkgever aan om de bejegening te beoordelen. Een paar voorbeelden (niet eens de ergste) hiervan zijn:
– “Wat schetst mijn verbazing!!! Dit vind ik echt op z’n zachtst gezegd KUTTTTTTTTTTTTTTTTTT. Lekker lax is dit [naam werknemer]”
– “[naam werknemer], er moet nu echt fucking artwork komen!!!!!!!!! Godverdomme!!!!!!!!”
– “Heb ik niet gekregen van je. Of hij moet voldaan zijn. Weg raakt er nooit iets, dus niet slap lullen.”
– “[naam werknemer], aktie waarom te laat ? Lul”
Werkgever heeft in de procedure aangegeven dat de omgangsvormen binnen haar bedrijf “tamelijk direct en confronterend” zijn. Begrijpelijk oordeelt de kantonrechter dat deze vorm van omgang niet tamelijk direct en confronterend is, maar denigrerend en schofferend. Daarnaast heeft werkgever niets ondernomen ten aanzien van de arbeidsongeschiktheid van werknemer buiten dat zij hem sterkte wenst bij zijn herstel en tevens direct verzoekt om inlevering van auto en laptop.
De kantonrechter acht het verwijt aan de kant van werkgever zeer groot, gezien het feit dat de kantonrechter de e-mails expliciet opneemt in zijn uitspraak en veroordeeld werkgever derhalve om een hoge vergoeding aan werknemer te betalen met correctiefactor C=2 in de kantonrechtersformule. \
Juridische tip
Werknemers en werkgevers zijn van elkaar afhankelijk en daarbij horen voor zowel werknemer als werkgever ook een aantal verplichtingen. Te denken valt onder andere aan het creëren van een veilige werkplek en de re-integratie verplichtingen bij arbeidsongeschikt. Redelijk met elkaar omgaan lijkt vanzelfsprekend, maar op grond van bovenstaande kunnen we dat eventueel ook zien als een wederzijdse verplichting.
Heeft u naar aanleiding van deze blog vragen en/of opmerkingen of zit u in een zelfde soort situatie, neem dan gerust eens contact op.
Joost Hofman