De elektrische fiets: hoe zit het met de aansprakelijkheid?
De elektrische fiets is al jaren niet meer uit ons straatbeeld weg te denken. Maar weinig mensen staan er echter bij stil wat de positie van elektrische fietsen in het verkeer is. Gewone fietsers (en voetgangers) worden door de wet als kwetsbare verkeersdeelnemers aangemerkt. In de praktijk betekent dat, dat een gemotoriseerde verkeersdeelnemer bij een aanrijding met een fietser per definitie aansprakelijk is. Tenzij de fietser bewijsbaar op zelfmoord uit was.
Elektrische fiets
Geldt dit ook voor de elektrische fiets? De elektrische fiets lijkt immers sterk op een brommer die weer als een gemotoriseerde verkeersdeelnemer wordt gekwalificeerd en dus het juridische lot van de auto deelt. NB dat het hier gaat om elektrische fietsen met trapondersteuning. Als de fietser niet trapt, staat hij stil. Anders zijn het gewoon brommers of snorfietsen, die beide onder het statuut van de auto vallen. Dit geldt ook voor opgevoerde elektrische fietsen.
Het antwoord op de vraag is simpel: de gewone elektrische fiets (die niet harder gaat dan 25 km per uur) wordt niet aangemerkt als een gemotoriseerd verkeersmiddel. Bij een aanrijding met een auto delft deze het juridisch onderspit. Medisch is de kans van het omgekeerde groot, maar dat is hier niet aan de orde.
Speed-pedelec
De zogenaamde speed-pedelec (die tot 45 km per uur gaat) valt achter onder het juridisch regiem van de auto. Word je dus op de fiets aangereden door een speed-pedelec, dan is deze in beginsel aansprakelijk zonder een reële kans zich te kunnen verontschuldigen. Een ander gevolg is, dat bij een aanrijding van een speed-pedelec met een auto de gewone regels gelden: degene die vindt dat de ander het ongeval heeft veroorzaakt zal dat hebben te bewijzen. In de praktijk levert dat nogal eens problemen op.
Moraal van het verhaal: ga gerust op een gewone elektrische fiets zitten, want als je door een auto wordt aangereden, lig je weliswaar in de kreukels, maar heb je juridisch wel gelijk. Wanneer je met een speed-pedelec de rijbaan op gestuurd wordt (dus als gelijke van de auto), geldt dat je bij een botsing met een auto (nog meer) in de kreukels ligt en maar moet zien juridisch gelijk te krijgen.
Even een zijsprongetje naar elektrische steppen. Deze zijn niet toegestaan op de openbare weg (inclusief de stoep). Als een elektrische stepper een ongeval veroorzaakt, zal dat illegale gebruik in zijn nadeel gelden.
Heeft u vragen over de aansprakelijkheid van weggebruikers of andere verkeersrechtelijke onderwerpen, neem dan gerust contact met mij op.
mr Jean van Zinnicq Bergmann Van Zinnicq Bergmann Advocaten
Advocaat ‘s-Hertogenbosch
RECENTE BLOGS
Wat als de beloofde actieradius van een elektrische auto tegenvalt?
Tips voor werkgevers en werknemers die te maken hebben met een faillissement
De mondelinge arbeidsovereenkomst: wat kan er misgaan?
Overgang van onderneming: wat betekent het en wat zijn de rechten en plichten voor werkgever en werknemer?
Ontruiming woonruimte: huurachterstand
CATEGORIEËN
Algemeen juridischArbeidsrecht
Contractenrecht
Overig juridisch
Personen en familierecht
Procesrecht