Deelscooters door een juridische bril
Enkele jaren geleden kon wel gesproken worden van een ware boom in deelscooterland. Het straatbeeld werd van de ene op de andere dag gedomineerd door de felgekleurde GO, Felyx en Check scootertjes. Fout parkeren was daarbij, ondanks maatregelen van de betreffende bedrijven, orde van de dag. Hoewel de populariteit inmiddels wat gedaald is, lijkt het fenomeen ‘here to stay’. In deze blog werp ik hier een vluchtige blik op door een juridische bril.
Huurovereenkomst
Deelscooterbedrijven zijn juridisch gezien verhuurders. Wanneer men een ritje maakt op deze deelscooters, komt er dus een (kortstondige) huurovereenkomst tot stand. Op welk moment die overeenkomst vervolgens eindigt, was onlangs onderwerp van discussie in twee zaken bij de kantonrechter te Amsterdam.
Procedures
In de twee afzonderlijke zaken ging het om deelscooterbedrijven Check en Felyx. Aan hen was beide een sanctie opgelegd in het kader van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften. Oftewel; een parkeerboete. De boete werd, zoals gebruikelijk, aan de kentekenhouder opgelegd, maar de twee deelscooterbedrijven gingen daartegen in beroep. De scooter was immers verhuurd.
Beide bedrijven voerden aan dat op grond van hun algemene voorwaarden, de huurovereenkomst pas eindigt wanneer de scooter correct is geparkeerd. Nu dat niet het geval is geweest, moest de boete worden vernietigd.
De kantonrechter ging daar niet in mee. In de zaak van Check overwoog de kantonrechter dat er weliswaar een contractuele verplichting bestond tot het correct parkeren van de deelscooter, maar dat de huur formeel eindigt bij beëindiging van de rit via de app en de daarop volgende vergrendeling van de scooter.
In de zaak van Felyx gaf de kantonrechter allereerst te kennen dat het op de weg van Felyx had gelegen om dan duidelijk te maken wie de betreffende huurder is geweest. Nu dat niet is toegelicht, kan de boete alleen al daarom niet worden vernietigd. Meer principieel overwoog de kantonrechter ook hier dat voor het einde van de huurovereenkomst niet direct bepalend is of de scooter correct geparkeerd is. Wanneer dan wel, werd in het midden gelaten.
Conclusie
De deelscooterbedrijven vingen dus bot. Toch kan de huurder wel op grond van de huurovereenkomst zelf bepaalde boetes verbeuren. Eventuele gebruikers doen er dus om meerdere redenen verstandig aan de (verkeers)regels tóch te volgen.
Heeft u een vraag met betrekking tot het (verkeers)aansprakelijkheidsrecht, huurrecht of een andere kwestie? Neem gerust contact met mij op.
mr Mats Klaren Van Zinnicq Bergmann Advocaten
Advocaat ‘s-Hertogenbosch
RECENTE BLOGS
Wat als de beloofde actieradius van een elektrische auto tegenvalt?
Tips voor werkgevers en werknemers die te maken hebben met een faillissement
De mondelinge arbeidsovereenkomst: wat kan er misgaan?
Overgang van onderneming: wat betekent het en wat zijn de rechten en plichten voor werkgever en werknemer?
Ontruiming woonruimte: huurachterstand
CATEGORIEËN
Algemeen juridischArbeidsrecht
Contractenrecht
Overig juridisch
Personen en familierecht
Procesrecht