Aansprakelijkheid binnen consumentenrecht
Als consument heeft u rechten die u beschermen bij aankopen en geschillen met verkopers en dienstverleners. Eén van deze rechten is dat u de verkoper of dienstverlener aansprakelijk kunt stellen, indien iets verkeerd is aan uw aankoop. In deze blog vertellen wij u meer over de aansprakelijkheid binnen het consumentenrecht.
Casus
In deze casus heeft de consument een nieuwe wasmachine gekocht. De verkoper had een garantie gegeven voor 3 jaar. Vervolgens was de wasmachine binnen 2 jaar kapot. De consument heeft het bedrijf opgebeld om te vragen waar hij / zij recht op heeft. Wat is de definitie van consumentenrecht en waar hebben consumenten allemaal recht op in dit soort situaties?
Wat is consumentenrecht?
Als de verkoper iets verkoopt aan een consument, dan spreekt u van een mondelinge of schriftelijke afspraak tussen de verkoper en de koper. Deze afspraak brengt verschillende rechten en plichten met zich mee. Als consument dient u de prijs te betalen die u onderling afgesproken heeft met de verkoper. Daarnaast dient de verkoper een ‘deugdelijk’ product te verkopen. Een deugdelijk product dient aan bepaalde vereisten te voldoen. Een product is ondeugdelijk als het:
Niet compleet is;
Beschadigd is;
Niet werkt, zoals door de verkoper of de fabrikant is toegezegd;
Niet voldoet aan de opgegeven specificaties.
Rechten en plichten van de verkoper
De verkoper is verplicht om een deugdelijk product te verkopen. Als het product sneller kapot gaat dan de wettelijke garantie, moet de verkoper het product maken of vervangen. Als er binnen 12 maanden iets mis is met het product dat de consument heeft gekocht, moet de verkoper bewijzen dat het de consument zijn of haar schuld is.
Rechten en plichten van de consument
Het recht op informatie is een recht van de consument. Als consument bent u beschermd tegen gevallen waar sprake is van misleiding. De verkoper moet alle informatie delen die hij / zij weet van het product. Als het product na 12 maanden of langer kapot is, moet de consument bewijzen dat het niet zijn of haar eigen schuld is, maar dat het aan de product zelf ligt.
Heeft u een aansprakelijkheidsrechtelijke vraag of een andere vraag? Schroom dan niet om contact op te nemen!
mr Jean van Zinnicq Bergmann Van Zinnicq Bergmann Advocaten
Advocaat erfrecht ’s-Hertogenbosch
RECENTE BLOGS
Wat als de beloofde actieradius van een elektrische auto tegenvalt?
Tips voor werkgevers en werknemers die te maken hebben met een faillissement
De mondelinge arbeidsovereenkomst: wat kan er misgaan?
Overgang van onderneming: wat betekent het en wat zijn de rechten en plichten voor werkgever en werknemer?
Ontruiming woonruimte: huurachterstand
CATEGORIEËN
Algemeen juridischArbeidsrecht
Contractenrecht
Overig juridisch
Personen en familierecht
Procesrecht