Navigatie

 

Aansprakelijkheid binnen consumentenrecht

Als consument heeft u rechten die u beschermen bij aankopen en geschillen met verkopers en dienstverleners. Eén van deze rechten is dat u de verkoper of dienstverlener aansprakelijk kunt stellen, indien iets verkeerd is aan uw aankoop. In deze blog vertellen wij u meer over de aansprakelijkheid binnen het consumentenrecht.

 

Casus

In deze casus heeft de consument een nieuwe wasmachine gekocht. De verkoper had een garantie gegeven voor 3 jaar. Vervolgens was de wasmachine binnen 2 jaar kapot. De consument heeft het bedrijf opgebeld om te vragen waar hij / zij recht op heeft. Wat is de definitie van consumentenrecht en waar hebben consumenten allemaal recht op in dit soort situaties?

Wat is consumentenrecht?

Als de verkoper iets verkoopt aan een consument, dan spreekt u van een mondelinge of schriftelijke afspraak tussen de verkoper en de koper. Deze afspraak brengt verschillende rechten en plichten met zich mee. Als consument dient u de prijs te betalen die u onderling afgesproken heeft met de verkoper. Daarnaast dient de verkoper een ‘deugdelijk’ product te verkopen. Een deugdelijk product dient aan bepaalde vereisten te voldoen. Een product is ondeugdelijk als het:

Niet compleet is;

Beschadigd is;

Niet werkt, zoals door de verkoper of de fabrikant is toegezegd;

Niet voldoet aan de opgegeven specificaties.

Rechten en plichten van de verkoper

De verkoper is verplicht om een deugdelijk product te verkopen. Als het product sneller kapot gaat dan de wettelijke garantie, moet de verkoper het product maken of vervangen. Als er binnen 12 maanden iets mis is met het product dat de consument heeft gekocht, moet de verkoper bewijzen dat het de consument zijn of haar schuld is.

Rechten en plichten van de consument

Het recht op informatie is een recht van de consument. Als consument bent u beschermd tegen gevallen waar sprake is van misleiding. De verkoper moet alle informatie delen die hij / zij weet van het product. Als het product na 12 maanden of langer kapot is, moet de consument bewijzen dat het niet zijn of haar eigen schuld is, maar dat het aan de product zelf ligt.

Heeft u een aansprakelijkheidsrechtelijke vraag of een andere vraag? Schroom dan niet om contact op te nemen!

mr Jean van Zinnicq Bergmann                                    Van Zinnicq Bergmann Advocaten

Advocaat  erfrecht                                                             ’s-Hertogenbosch

 

 

 

 

BLOGARCHIEF

  • oktober 2024
  • september 2024
  • augustus 2024
  • juli 2024
  • juni 2024
  • mei 2024
  • april 2024
  • maart 2024
  • januari 2024
  • november 2023
  • september 2023
  • augustus 2023
  • juli 2023
  • mei 2023
  • april 2023
  • maart 2023
  • februari 2023
  • januari 2023
  • december 2022
  • november 2022
  • oktober 2022
  • september 2022
  • augustus 2022
  • juli 2022
  • juni 2022
  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • mei 2021
  • april 2021
  • maart 2021
  • februari 2021
  • januari 2021
  • december 2020
  • november 2020
  • oktober 2020
  • september 2020
  • augustus 2020
  • juli 2020
  • juni 2020
  • mei 2020
  • april 2020
  • maart 2020
  • februari 2020
  • januari 2020
  • december 2019
  • november 2019
  • oktober 2019
  • september 2019
  • augustus 2019
  • juli 2019
  • december 2018
  • november 2018
  • oktober 2018
  • september 2018
  • augustus 2018
  • februari 2018
  • januari 2018
  • december 2017
  • november 2017
  • oktober 2017
  • september 2017
  • augustus 2017
  • juli 2017
  • juni 2017
  • mei 2017
  • april 2017
  • maart 2017
  • februari 2017
  • januari 2017
  • december 2016
  • november 2016
  • oktober 2016
  • september 2016
  • augustus 2016
  • juli 2016
  • maart 2016
  • december 2015
  • november 2015
  • oktober 2015
  • september 2015
  • juli 2015
  • juni 2015
  • mei 2015
  • april 2015
  • maart 2015
  • februari 2015
  • januari 2015
  • december 2014
  • november 2014
  • oktober 2014
  • augustus 2014
  • juli 2014
  • mei 2014
  • april 2014
  • maart 2014
  • februari 2014
  • januari 2014
  • december 2013
  • november 2013
  • oktober 2013
  • september 2013
  • augustus 2013
  • juli 2013
  • juni 2013
  • mei 2013
  • april 2013
  • maart 2013
  • februari 2013
  • januari 2013
  • december 2012
  • november 2012
  • oktober 2012
  • augustus 2012
  • juli 2012
  • juni 2012
  • mei 2012
  • april 2012
  • maart 2012

  • TAGS

    Ontvang onze gratis juridische tips
    Van Zinnicq Bergmann advocaten publiceert regelmatig een gratis e-mail-nieuwsbrief met daarin juridische tips. Wil je als eerste op de hoogte zijn? Schrijf je nu in!

    Nieuwsbrief

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.